ISSN 1553-5053Sitio actualizado en   septiembre de 2024 Visitas:

Volume 20 / Issue 2

ISSN 1553-5053


Summary:

The network for autistic children set up in the Cévennes at the end of the 1970s under the auspices of Fernand Deligny offered an innovative and radical approach to the care of autistic children. With the primary aim of providing a livable space in which to live for the children it cares for, the network is based on a specific territorial development, as close as possible to the way of being of autistic children who are mutic and lack language. Deligny uses cinema as an essential tool in this process of transformation. Following in the footsteps of the avant-gardes of the 1920s, he sees the camera as a tool for exploration with its own capacity for analysis, capable of recomposing the world. With the infinitive ‘camérer’, he gives voice to these potentialities of cinema, and imagines a practice of cinema that supports this renewed apprehension of what can exist outside language for these children: new forms of connection, a particular attention to things and elements, or the existence of a primordial corporeity. Through a study of numerous texts and filmed images, our article examines Deligny’s thinking on cinema and the cinematographic forms of the ‘common body’ that emerges from this network of reception.

Key words: camerer | camera | image | experimental cinema | ou-of-language | autism | life spaces | Deligny

In the absence of our senses

The virtualities of Fernand Deligny’s cinema
Marina Vidal-Naquet

Doctora en teoría cinematográfica, investigadora asociada al laboratorio HAR (Unidad de investigacion Histoire des Arts et des Représentations), Universidad Paris Nanterre

This article is, for the time being, only available in Spanish A falta de nuestros sentidos




Copyright/Permisos: Los/as autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Aesthethika, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.


Número Actual
Volumen 20 | Número 2
Editorial
La actualidad de Fernand Deligny en las practicas contemporáneas
Derek Humphreys 

Líneas, mapas y cámaras:
Marlon Miguel 

Deligny: un pensamiento en acto
Bertrand Ogilvie 

A falta de nuestros sentidos
Marina Vidal-Naquet 

Poner la vida en obra
Marlon Miguel 

Contra la deshumanización, cartografiar la errancia, acoger la diferencia
Derek Humphreys 

Entre Derechos Humanos, política y clínica
Noelle Resende 

La séptima cara del dado
Fernanad Deligny 

Interlocuciones
La ética y la resonancia
Ignacio Trovato 

Interlocuciones
La psicoterapia en situaciones de exclusión:
Derek Humphreys 
Martín Lamadrid 

   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com