ISSN 1553-5053Sitio actualizado en   abril de 2024 Visitas:

Special Issue
June 2017
Platonic graphics and cinematography
ISSN 1553-5053


[marron]Summary[/marron]

The film The Midwife (Martin Provost, 2017) shows two women who go through a crucial stage in their lives insofar as they become aware of how time goes by. On one hand, Claire, who has just lost her job as a midwife, falls into Erôs´ wings in order to start giving birth to different kinds of knowledge. On the other hand, Béatrice, who at a time was Claire´s father lover and afterwards abandoned him, appears as a connoiseur of love matters and shares her last days of life with her former lover’s daughter. In her farewell she will leave behind her belongings, her body and even her own essential being. Nevertheless, she will also leave an anonymous letter addressed to Claire. In the center of this “folded” letter the prints of a kiss are to be discovered by Claire. In this way the film represents how Platonic eroticism runs along the paths of body, soul, knowledge and writing, in other words all the instances which, under the guise of the “folds” of a text without exit, give us the possibility of giving sense to our existence.

[marron]Keywords:[/marron] Plato | Blanchot | Love | The Midwife

A Farewell kiss

folds of wisdom and midwifery

This article is, for the time being, only available in Spanish: Un beso de despedida: pliegues entre sabiduría y mayéutica




Copyright/Permisos: Los/as autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Aesthethika, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.


Número Actual
Volumen 20 / Número 1
Editorial
Enseñanza y transmisión
Dora Serué 

Alejandro Ariel, enamorado del cine
Dora Serué 
Juan Jorge Michel Fariña 

Casablanca: Una noche
Casablanca
Alejandro Ariel 

En rojo: la responsabilidad por la transferencia
El Color de la Noche
Alejandro Ariel 

La responsabilidad de ser padre
Magnolia
Alejandro Ariel 

La responsabilidad frente a la hipnosis
Old Boy
Alejandro Ariel 

Pierrepoint: El verdugo y la posición del analista
El último verdugo
Alejandro Ariel 

De la ética deliberativa a la decisión en acto
12
Alejandro Ariel 

La decisión imposible
La decisión de Sophie
Alejandro Ariel 

Criar una hija, crear una obra: la responsabilidad de ser madre
El cisne negro
Alejandro Ariel 

Justicia, verdad, libre albedrío
88 minutos
Alejandro Ariel 

Black Mirror: The National Anthem
Black Mirror
Alejandro Ariel 

Anexo I
Moral y Ética
Alejandro Ariel 

Anexo II
La responsabilidad ante el aborto
Alejandro Ariel 

   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com